Useat teistä olette varmaan kuulleet otsikon tai sen englantiversion Less is more? Ratsastustarvikkeiden laatu on liittyy vahvasti tähän otsikkoon mutta mulla on taipumus lähteä sivuraiteille (varsinkin niissä mun höpötysklipeissä) ja nyt niin käy myös tässä.
Less is more tuli minulle tutuksi ylioppilaslahjan nimenä kun sain Timo Sarpanevan Opalle suunnitteleman vadin.
Tai oikeammin tarjottimen missä on kolme lokerikkoa -ja mikä nerokasta, niitä kaikkia voi käyttää yhdessä tai erikseen. Jossain sivulauseessa olen höpöttänyt ikääntymisestä mistä päästää tämä lahjan käyttöikään…mikä on jo melkoisen korkea. Mulla on edelleen tuo Sarpanevan vati käytössä ja sanotaanko nyt näin, että mun ylppäreitä ei juhlittu muutama vuosi sitten…
Toinen Less is more -slogan minulla liittyy vahvasti hiuksiin. Brandi on hiustenhoitotuotteita ja erilaisia muotoilutuotteita valmistava Itävaltalainen yritys. Heidän tuotteensa ovat luomusertifioituja ja laajalti hiusammattilaisten käyttämiä (kannattaa muuten kokeilla!!!).
Näillä taka-ajatuksilla minun less is more -ajatus sisältää kiinnostuksen laatua ja kestävyyttä kohtaan mutta myös ekologisuutta kohtaan. Liekö tosiaan keski-ikäistymistä vai mitä mutta olen yhä kiinnostuneempi esimerkiksi hevosille käytettävien tuotteiden luonnonmukaisuudesta. Hevonenhan ei voi vaikuttaa mitä tököttiä siihen laitetaan joten on ihmisten vastuulla hoitaa hevosiaan mahdollisimman hyvillä aineilla.
Ja jos nyt ajatellaan kuluttamista niin voisi luulla, että varustekauppiaana haluaisi asiakkaiden ostavan koko ajan uusia tarvikkeita…mutta kun ei. Silläkin uhalla, että ”ammun itseäni jalkaan” tässä(kin) asiassa niin minusta ratsastustarvikkeiden laatu on tärkeämpää ja vähempi kuluttaminen heppakamoissakin on parempi. Olen jo pidemmän aikaa hokenut omille asiakkaille, että ostaisivat sen hieman paremman tuotteen ja käyttäisivät sen loppuun ennen uuden hankkimista.
Tämä on muuten jännä asia osalle asiakkaista -ensinnäkin etten tuputa heille useita tuotteita vaan tyynesti sen yhden paremman huovan tms. mutta myös se, että usein asiakkaat itsekin myöntävät, että tuotteita (varsinkin tekstiilejä) jää kaappiin unohduksiin kun niitä ”ei raaski” laittaa heti käyttöön. Mitä ihmettä? Nehän ostetaan käyttöä varten? Ja arki on se mistä pitäisi nauttia, eikö? Sieltä vaan vaate-ja varustekaapeista kamat käyttöön ja nauttimaan. Konehan ne pesee jos sattuvat likaantumaan 🙂
Tämä on tosiaan sellainen asia mitä itse aina mietin, että tavarat täytyy ottaa heti käyttöön ja niitä pitää sitten käyttää ihan tunteella! Hyvät tavarat kestävät sen ja sekundakama ei kestä mutta…noh, sitä pitäisi vältellä muutenkin.
Olen jo poistanut myymälästä aika lailla tuotteita ”mitä pitäisi olla” että on tosi halpaakin tarjolla… jos niihin ei uskonut itse ollenkaan ja tiesin etteivät ne kestä -mitä järkeä sellaisia on myydä vaan sen takia, että saa ”myyntiä”? Kaikkien etuhan on se, että asiakas (hevonen tai ratsastaja) saa tuotteen mikä vastaa tarpeeseen ja kestää käytössä. Ei mikään tietenkään ole ikuista laadukkaammissakaan tuotteissa mutta ymmärtänette mitä ajan takaa.
Olin joskus tilanteessa missä hevoselle ostettiin uusia putseja (á 10,- pari) keskimäärin joka toinen viikko. Kysäisin sit miksi he tekevät niin kun voisivat ostaa kestävämpää materiaalia olevat putsit mitkä maksoivat silloin 50,- pr. Ja vastaus oli, että hevonen hajottaa putseja niin paljon ettei sille kannata ostaa kalliita…jep jep. Kun se heppa sit loppuviimein sai ne kalliit putsit niin ne kestivät vissin yli vuoden…ja tätä esimerkkiä voi toki soveltaa moniin muihinkin tuotteiisiin, eikö? Ratsastustarvikkeiden laatu on tärkeä varsinkin niillä hevosilla mitkä aina hajoittavat kaiken!
Luonto ja maksajan kukkaro kuitenkin kiittävät kun jätettä syntyy vähemmän. Ja ainakin minä tykkään, että asiakkaat tulevat toistekin ostoksille kun tuotteet ”toimivat” eli tekevät sen mitä on luvattu -ja kestävät pidempään.
Kuvan satulahuopa on muuten oiva esimerkki tuotteesta mikä ”toimii” se pysyy ryhdikkäästi satulaa vasten, siirtää kosteutta hevosesta, kuivahtaa nopeasti ja kestää konepesua. Ja tykkään toki hinnastakin kun se on maltillinen. Ja niin ovat tykänneet asiakkaatkin! On tosi kivaa saada palautetta kuinka huopa on osoittautunut ”yllättävän hyväksi” kun se on niin edullinenkin. Tällaista palautetta on kiva saada 🙂 ja samankaltaisia tuotteita etsin mielelläni lisää. Jos mietit mikä huopa mahtaa olla kyseessä niin siihen pääset tutustumaan tästä: https://www.suitsisoppi.fi/verkkokauppa/tuote/satulahuopa-koulunelio-harmaa-vienna/